O Estado de S. Paulo

O Estado de S. Paulo (Portuguese pronunciation: [u isˈtadu dʒi sɐ̃w̃ ˈpawlu], The State of São Paulo), also known as Estadão (Portuguese pronunciation: [ista'dɐ̃w̃], Big State), is a daily newspaper published in São Paulo, Brazil. It is the fourth largest newspaper in Brazil and its format is broadsheet.[2]

O Estado de S. Paulo
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Grupo Estado
Founder(s)José Maria Lisboa
Francisco Rangel Pestana
Américo de Campos
EditorJoão Caminoto
Opinion editorAntônio Carlos Pereira
Founded4 January 1875; 145 years ago (1875-01-04)
Political alignmentRight-wing, Conservative liberalism, Conservatism, Anti-Communism
LanguageBrazilian Portuguese
HeadquartersAv. Eng. Caetano Álvares, 55
São Paulo, SP
02598-900
CountryBrazil
Circulation250,045 (average circulation in the first quarter of 2015)[1]
ISSN1516-2931
Websitewww.estadao.com.br

It has the second-largest circulation in the city of São Paulo, behind only Folha de S. Paulo. The journal was founded on 4 January 1875, and was first called A Província de São Paulo[3] ("The Province of São Paulo").

An active supporter of the military dictatorship in Brazil which lasted from 1964 to 1985, O Estado de S. Paulo is described by observers as having a right-wing, conservative editorial stance.[4]

HistoryEdit

The term Província ("Province") was preserved until January 1890, one month after the fall of the monarchy and the subsequent republican regime in Brazil.[3] Although the newspaper supported the change, it showed that it was completely independent, refusing to serve the interests of the ascendant Republican Party of São Paulo.

 
Current symbol of the newspaper

When the then editor in chief Francisco Rangel Pestana left to work in a project of the Constitution, in Petrópolis, the young editor Julio de Mesquita effectively took control of Estado and initiated a series of innovations. One of the innovations was the engagement of the agency Havas, which back then the largest in the world.

The Estadão pioneered the newspaper selling system in 1875, where it was sold on the streets, instead of by the subscription-only system adopted by all other newspapers in Brazil before that time. At first, this new way of selling resulted in jokes and mockery, but ultimately all rivals adopted the same system. Today, newspapers in Brazil are sold in small street newspapers/magazines shops, and by single sellers located in the main avenues of the biggest cities. Back in the 19th century, the Estadão was sold by only one man, a French immigrant, who carried his newspapers in a bag, while riding a horse, and announcing himself with a cornet.

19th centuryEdit

In the end of the 19th century, the Estado was already the largest newspaper in São Paulo, exceeding the circulation of the Correio Paulistano. Property of the Mesquita family since 1902,[5] the Estado supported the Allied cause in World War I, suffering reprisals from the German community in the city, which removed all advertising announcements from the newspaper. Despite this, the Mesquitas maintained their editorial position. During the war, the afternoon edition of the newspaper began to circulate throughout the country. It was known as Estadinho (lit. "Little Estado"), directed by the then young Júlio de Mesquita Filho.

In 1924, the newspaper Estado was banned from circulation for the first time, after the defeat of the tenants' rebellion that shook the city. Júlio Mesquita, who tried to mediate a dialogue between the rebels and the government, was imprisoned and taken to Rio de Janeiro, before being freed shortly thereafter.[6]

With the death of the old director of 1927, his son Júlio de Mesquita Filho assumed the directory along with his brother Franscisco, the latter managing the financial aspects of the newspaper.

In 1930 the Estado, connected to the Democratic Party, supported the candidature of Getúlio Vargas for the Liberal Alliance.[6] With the victory of Vargas, the newspaper saw the Brazilian Revolution of 1930 as a mark of the end of the oligarchy system.[6]

The so-called Grupo Estado assumed in 1932 the leadership of the constitutionalist revolution. With its defeat, many people from the directory were exiled, including Júlio de Mesquita Filho and Francisco Mesquita[6] One year later, in August, Getúlio Vargas invited Armando de Salles Oliveira to be the governor in São Paulo. Armando Salles, son-in-law of Júlio Mesquita (by then already deceased), imposed as a condition for his acceptance the position the amnesty of the rebels of 1932 and a convocation of a constituent assembly. Vargas agreed and Júlio de Mesquita Filho and Francisco Mesquita, as well as other exiled people, returned to Brazil.[7]

 
Headquarters of the newspaper, on the Marginal Tietê.

Years later, with the appearance of the "Estado Novo", the newspaper maintained its opposition to the regime and, in March 1940, it was invaded by DOPS (part of the government that controlled and restrained opponents and movements that were antithetical to the Estado Novo regime) and the paper was altered by them to state that, with absurdity and mockery, "guns were arrested" in the redaction. The newspaper was initially closed and afterwards was confiscated by the dictatorship, being administrated by DIP (Department of the Press [Port."Imprense"] and Propaganda) until 1945, when the Estado was returned back by the Supreme Federal Court to its legitimate owners. The numbers published during this governmental intervention are not considered part of the actual history of the paper.

Shortly after World War II the Estado enjoyed great advances, with the increase in editing and of its good reputation. In the 1950s, the Major Quedinho Street headquarters were built, adjacent to the Hotel Jaraguá. That was the phase when the section Internacional ("International") of the newspaper, directed by the journalist Giannino Carta and by Ruy Mesquita, became known as the most complete of any national newspaper. From that time until the 1970s, O Estado showed almost exclusively international news on its first page. Đ

República NovaEdit

During the República Nova ("New Republic") (1946–1964) the Estado profiled itself to the National Democratic Union of Carlos Lacerda and opposed all the other governments, especially João Goulart. In 1954, O Estado de S. Paulo led a national campaign against the elected democratic President, Getúlio Vargas, leading him to commit suicide. In 1962, the director Júlio de Mesquita Filho even wrote a Roteiro da Revolução ("Guide to Revolution"), in an attempt to unify civilian opposition against the army, the then called "boasting party", which had intervened in Brazilian politics since the beginning of the Republic. In 1964, the Estado supported the military coup[7] and the indirect election of Castelo Branco. Shortly after the Institutional Act n° 2 which dissolved the other political parties, the journal broke away from the regime.[7]

CensorshipEdit

On 13 November 1968, the editor of the Estado was arrested because of Mesquita Filho's refusal to eliminate from the section Notas e Informações ("Notes and Information") the editorial Instituições em Frangalhos ("Institutions in Frazzles").[8] where he denounced the end of any normal and simple democratic appearance. From then on, the newspaper began disputing censored editions of its news by the Brazilian Federal Police, unlike other national newspapers that did not dispute censorship by the government.

With the death of Mesquita Filho, the Estado was directed by Julio de Mesquita Neto. Then, the newspaper gained worldwide visibility when it denounced the preemptive censorship of articles and replaced them with verses of the Portuguese classic The Lusiads, by Luís de Camões.[8] In 1974, it received the Golden Pen of Freedom Award, bestowed by the International Federation of Editions and Newspapers.[8]

In the 1970s, the newspaper ran into debt because of the construction of its new headquarters by the Tietê river, leading to a financial crisis, as it competed with a new standard of journalism represented by Folha de S. Paulo.

After military dictatorshipEdit

In 1986, the Estado hired the renowned journalist Augusto Nunes to be its chief editor. He updated the news bulletin of Estado and endeavored upon a series of reformed graphics, that would result in the adoption, in 1991, of colored printing in its daily editions. Before that, Estado was not issued on Monday and holidays.

In 1996, Júlio de Mesquita Neto died and Ruy Mesquita, his brother, became the new director. Previously, Ruy directed Jornal da Tarde, owned by the Estado network.

After an unsuccessful experience in the area of telecommunications, the Estado network was restructured in 2003 and most of the Mesquita family lost their directorship roles. Massive layoffs also occurred. After balancing its budget, the Estado embarked upon a new graphic reformulation in October 2004. It also created new notebooks and received many prizes for excellence in graphic displays.

Grupo EstadoEdit

Besides the newspaper O Estado de S. Paulo, the Estado network has control over the OESP Mídia (1984), a company that runs advertisements. Grupo Estado also owns the radios Rádio Eldorado AM and FM (1972) and the Estado Agency (1970), the largest news agency in Brazil. Jornal da Tarde (1966)[7] was discontinued[9] in 2012.

In 2013, another big reorganization[10] followed. Employees were laid off and the paper reduced the number of pages.

Political stanceEdit

The oldest of all the sections, known as Notas e Informações ("Notes and Information"), which appears on page 3 and presents a republican institutionalist view, emphasizing liberty of expression, economic liberalism and Rechtsstaat – one of flagship columns of O Estado de S. Paulo. It was, initially, a supporter of the 1964 military coup d'état in Brazil and of the military dictatorship that then ensued.[11] To this day, the newspaper is perceived to hold "right-wing" or "conservative" positions along the Brazilian political spectrum.[4]

ReferencesEdit

  1. ^ Sacchitiello, Barbara (26 May 2015). "Circulação dos cinco grandes jornais cresce". Meio&Mensagem (in Portuguese). Retrieved 26 May 2015.
  2. ^ Roy Peter (17 February 2006). "Watch Out, Broadsheet: Tabloid Power Is Gonna Get Your Mama". Poynter Institute. Archived from the original on 16 February 2010. Retrieved 10 August 2012.
  3. ^ a b (in Portuguese) History of Estado de S. Paulo
  4. ^ a b "Eleonora de Magalhães Carvalho (2013). «Imprensa e poder: politização ou partidarização dos jornais brasileiros»" (PDF) (in Portuguese). Universidade Federal Fluminense. May 2013. ISSN 2236-6490. Retrieved 4 May 2020 – via Compolítica.
  5. ^ (in Portuguese) History of Estado de S. Paulo (Cont.3)
  6. ^ a b c d (in Portuguese) History of Estado de S. Paulo (Cont.4)
  7. ^ a b c d (in Portuguese) History of Estado de S. Paulo (Cont.5)
  8. ^ a b c (in Portuguese) History of Estado de S. Paulo (Cont.6)
  9. ^ "Jornal da Tarde deixará de circular após 46 anos; Grupo Estado fala em reduzir custos - Notícias - Cotidiano". Cotidiano (in Portuguese). Retrieved 23 February 2017.
  10. ^ "Jornal O Estado de S. Paulo anuncia reestruturação e cortes | EXAME.com - Negócios, economia, tecnologia e carreira". exame.abril.com.br (in Portuguese). 8 April 2013. Retrieved 23 February 2017.
  11. ^ http://www.revistaforum.com.br/mariafro/2014/03/31/a-midia-monopolizada-o-globo-jb-estado-de-s-paulo-folha-de-s-paulo-etc-apoiou-o-golpe-de-1964-que-depos-o-presidente-joao-goulart/ Revista Forum

Further readingEdit

  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp. 117–23

External linksEdit