Lenta.ru

  (Redirected from Lenta.Ru)

Lenta.ru (Russian: Лента.Ру; stylised as LƐNTA.RU) is a Russian language online newspaper. Based in Moscow, it is owned by Rambler Media Group which belongs to Prof-Media. In 2013, the companies "SUP Media" and "Rambler-Afisha" united in the combined company "Afisha.Rambler.SUP". The online newspaper is one of the most popular Russian language online resources with over 600 thousand visitors daily.[1]

Lenta.ru
Lenta.ru logo.gif
Type of site
Online newspaper
Available inRussian
OwnerRambler Media Group (subsidiary of Sberbank)
Created byAnton Nossik
URLlenta.ru
CommercialYes
RegistrationFree/Subscription
LaunchedSeptember 18, 1999; 21 years ago (1999-09-18)
Current statusActive

HistoryEdit

In 1999 Anton Nosik launched Lenta.ru together with the Foundation for Effective Politics.[2] It was (like vesti.ru) a sister e-news project under the brand gazeta.ru.[3] Nosik served as its chief editor till 2004.[2]

A Berkman Center 2010 study found it to be the most cited news source in the Russian blogosphere.[4] In 2013, Lenta.ru was ranked in 5th place in terms of traffic among European news sites by comScore-study.[5]

In January 2013, the website was relaunched with a new design and significant changes to the rubricating system. This was the most serious update of the site since 2004.[6]

Interview with TarasenkoEdit

Following a March 10, 2014, Lenta.ru interview by Ilya Azar [ru; uk][a] of Andriy Tarasenko [uk][b] from the Right Sector's Kyiv branch,[7] Roskomnadzor immediately issued a press release on March 12, 2014,[8] in which Lenta.ru was implicated in violating numerous Russian media laws, information laws, and laws to counter extremism because the interview allowed a leader from the group to appeal to Ukrainian citizens to support pro-Ukraine causes and that the article contained a link to Dmytro Yarosh's March 1, 2014 appeal.[7][9][10][11][12][c] Since the warning by Roskomnadzor was the second issued in a 12-month period, Roskomnadzor would ask the courts to terminate Lenta.ru's mass media license.[8][11]

MeduzaEdit

On March 12, 2014 the owner, Alexander Mamut, fired the Editor-in-Chief Galina Timchenko and replaced her with Alexey Goreslavsky. 39 employees out of the total 84, including Director-general Yuliya Minder, lost their jobs. This includes 32 writing journalists, all photo-editors (5 people) and 6 administrators.[13][14] The employees of Lenta.ru issued a statement that the purpose of the move was to install a new Editor-in-Chief directly controlled by the Kremlin and turn the website into a propaganda tool.[15] Dunja Mijatović, the OSCE Representative on Freedom of the Media, referred to the move as a manifestation of censorship.[16]

Galina Timchenko, together with a team of around 20 journalists who resigned from their jobs at Lenta.ru, started the new internet newspaper Meduza.

Chief editorsEdit

  • Anton Nosik (1999 – 2004)
  • Galina Timchenko (2004 – 2014)
  • Alexey Goreslavsky (2014 – 2016)
  • Alexander Belonovsky (2016 – 2017)
  • Vladimir Todorov (since 2017)[17]

ManagementEdit

Awards and recognitionsEdit

Lenta.ru has taken first place four times in the Rotor contest in the category "Information site of the year" and once, in 2000 in the category "News site of the year".[21][22]

Maxim Moshkov has won the Rotor twice (in the categories "Programmer of the Year" in 1999 and "Man of the Year" in 2005).[23]

NotesEdit

  1. ^ Russian: Илья Вильямович Азар Ukrainian: Ілля Вільямович Азар
  2. ^ Russian: Андрей Иванович Тарасенко Ukrainian: Андрій Іванович Тарасенко
  3. ^ On March 5, 2014, Dmytro Yarosh received Basmanny Justice (Russian: Басманное Правосудие) and was charged in absentia by Moscow's Basmanny court for his actions.[11][12]

ReferencesEdit

  1. ^ "Rambler's Top 100 usage statistics for Lenta.Ru". Rambler. 20 October 2008. Archived from the original on 19 July 2012. Retrieved 21 October 2008.
  2. ^ a b "Фото: Два года без Антона Носика". Газета.Ru (in Russian). Retrieved 2020-07-27.
  3. ^ Goscilo, Helena; Strukov, Vlad (2010-10-04). Celebrity and Glamour in Contemporary Russia: Shocking Chic. Routledge. ISBN 978-1-136-92435-4.
  4. ^ "Public Discourse in the Russian Blogosphere: Mapping RuNet Politics and Mobilization". Berkman Center for Internet & Society. 18 October 2010. Retrieved 11 March 2019.
  5. ^ "Сайт РИА Новости вошел в двадцатку самых посещаемых сайтов в Европе". РИА Новости (in Russian). 2013-06-25. Retrieved 2020-07-28.
  6. ^ "Lenta.ru обновила дизайн без "Студии Лебедева"". Российская газета (in Russian). Retrieved 2020-07-28.
  7. ^ a b Азар, Илья (Azar, Ilya) (10 March 2014). ""Мы — не вооруженные силы": Интервью с одним из лидеров украинского "Правого сектора"" ["We — are not armed forces": Interview with one of the leaders of the Ukrainian Right Sector]. Lentka.com (in Russian). Kyiv. Archived from the original on 10 January 2020. Retrieved 10 January 2020.
  8. ^ a b "Роскомнадзор вынес предупреждение электронному периодическому изданию "Лента.ру" за распространение материалов экстремистского характер" [Roskomnadzor issued a warning to the electronic periodical Lenta.ru for distributing extremist materials]. Roskomnadzor (in Russian). 12 March 2014. Archived from the original on 15 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  9. ^ "Правый сектор объявил срочную мобилизацию и вооружение" [Right Sector Announces Urgent Mobilization and Armament]. Ukrayinska Pravda (in Russian). 1 March 2014. Archived from the original on 8 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  10. ^ "Коллектив Ленты.ру не согласен со сменой главного редактора: В опубликованном коллективом письме, подписи под которым поставили 70 сотрудников редакции, журналисты назвали смену главного редактора прямым давлением на редакцию "Ленты.ру" и нарушением закона о СМИ" [The Lenta.ru team does not agree with the change of the editor-in-chief: In a letter published by the team signed by 70 editorial staff, the journalists called the change of the editor-in-chief a direct pressure on the Lenta.ru editorial office and a violation of the media law.]. RIA Novosti (in Russian). Moscow. 12 March 2014. Archived from the original on 10 January 2020. Retrieved 10 January 2020.
  11. ^ a b c ""Лента.ру" получила предупреждение от Роскомнадзора за интервью с одним из лидеров "Правого сектора"" [Lenta.ru received a warning from Roskomnadzor for an interview with one of the leaders of the Right Sector]. Echo Moscow (in Russian). Moscow. 12 March 2014. Archived from the original on 12 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  12. ^ a b "Роскомнадзор предупредил "Ленту.ру" за экстремистское интервью" [Roskomnadzor warned Lenta.ru for extremist interviews]. Свободная Пресса (Svobodnaya Press) (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 10 January 2020.
  13. ^ В "Ленте.ру" сменился главный редактор. Lenta.ru (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  14. ^ "В Lenta.ru сменился гендиректор и уволились 39 сотрудников". RBK Group. 13 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  15. ^ Дорогим читателям от дорогой редакции [To dear readers from a dear publisher]. Lenta.ru (in Russian). 12 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  16. ^ Olga Razumovskaya (12 March 2014). "Russian News Editor Fired Over Ukrainian Nationalist Interview". The Wall Street Journal. Retrieved 11 March 2019.
  17. ^ "В Lenta.ru сменился главный редактор". РБК (in Russian). Retrieved 2020-07-29.
  18. ^ Из "Ленты.ру" уволились 39 человек. Lenta.ru (in Russian). 13 March 2014. Retrieved 11 March 2019.
  19. ^ "Кто делает Lenta.ru". Lenta.ru. 20 November 2012. Retrieved 11 March 2019.
  20. ^ "Maksim E. Moshkow". Lib.ru. Retrieved 11 March 2019.
  21. ^ regnum.ru https://regnum.ru/news/1004058.html. Retrieved 2020-07-30. Missing or empty |title= (help)
  22. ^ "Професcионалы профессионалам". lenta.ru. Retrieved 2020-07-30.
  23. ^ "Панорама высоких технологий. Объявлены результаты интернет-конкурса РОТОР 2005". Радио Свобода (in Russian). Retrieved 2020-07-30.

External linksEdit